Zoals alom bekend treedt per juli 2024 de algemene EU-veiligheidsverordening GSR2 (General Safety Regulation) in werking en maakt daarmee geavanceerde veiligheidsvoorzieningen (ADAS: Advanced Driver Assistance Systems) verplicht voor nieuwe voertuigen die op de Europese markt worden verkocht/geregistreerd.
ESTEPE dient, als 2e fase truckfabrikant, sinds deze zomer dus ook te voldoen aan alle voorschriften uit de GSR2-Richtlijn. De invoering hiervan heeft een enorme impact op het productgamma, de bedrijfsprocessen én de homologatie bij ESTEPE.
De bedrijfsvoering van ESTEPE is gebaseerd op ons ISO9001:2015 kwaliteitsmanagement-systeem en 2018/858/EC typegoedkeuringssysteem. Met trots kunnen wij stellen dat ESTEPE de eerste 2e fase truckfabrikant in Europa is die de cybersecuritymaatregelen (ECE R155 – CSMS) en software-updates (ECE R156 – SUMS ) formeel gecertificeerd heeft en daarmee onderdeel zijn van onze Europese Typegoedkeuringen (WVTA – CoC).
Van de 6 veiligheidsvoorzieningen, die verplicht zijn voor nieuwe voertuigregistraties, heeft bandenspanningsbewaking (TPMS: Tire Pressure Monitoring System) vanzelfsprekend een zeer grote impact op het bijplaatsen van assen door ESTEPE en zitplaatsherkenning (SBR : Seat Belt Recognition) heeft zijn invloed op de ESTEPE-componenten ten behoeve van extra zittingen/stoelen in truckcabines . In samenwerking met Knorr-Bendix heeft ESTEPE een universeel TPMS-systeem ontwikkeld dat ECE R141 gecertificeerd is en hebben we met diverse andere automotive toeleveranciers oplossingen bedacht voor onze zittingen en veiligheidsgordels, zodat we kunnen voldoen aan ECE R16.
Naast de ontwikkeling van deze specifieke ESTEPE GSR2-systemen, dienen we bij onze truckmodificaties diverse sensoren, radars en camera’s te verplaatsen naar een andere positie. Deze dienen uiteraard op hun nieuwe positie volledig te functioneren en gekalibreerd te zijn.
Wederom een voorbeeld hoe het ESTEPE More Truck Team zich snel en professioneel kan aanpassen aan veranderende wet- en regelgeving.