Het ESTEPE More Truck Team bestaat inmiddels uit 16 Engineers met uiteenlopende disciplines (Onderzoek, Ontwikkeling, Testen, Project, Product, Applicatie, Proces en Homologatie). Automotive Engineering is niet meer weg te denken bij het uitdenken en uitwerken van de huidige truckmodificaties bij ESTEPE.
Bij ESTEPE worden nieuwe producten vooraf op technische haalbaarheid getoetst om daarna in detail uitgewerkt en voorbereid te worden tot een eerste prototype. Hiertoe beschikt het R&D Team over state-of-the art hulpmiddelen, waarin ESTEPE de afgelopen tijd veel heeft geïnvesteerd.
FEM (Finite Element Method – Eindige Elementenmethode) analyses worden al sinds jaar en dag uitgevoerd bij ESTEPE. 2 jaar geleden heeft ESTEPE hierin de volgende stap genomen door de aanschaf van Siemens Simcenter 3D. Hiermee worden o.a. verregaande R29 cabine simulaties, R14 Gordelberekeningen, maar ook volledige chassisdrops berekend. Kreten zoals Back-to-Back validatie, statisch lineaire en bi-lineair simulaties zijn geen vreemde voor ESTEPE.
Normale aslasten, rem- en stuurkrachten zijn mooie statische redenaties welke gebruikt kunnen worden in constructie berekeningen. Maar wat is nu werkelijke horizontale en verticale dynamica van een truck? Hoe ontstaat torsie in een as/chassis en wat zijn de bijbehorende dynamische belastingen? Om al deze variabelen te doorgronden heeft ESTEPE een uitgebreid literatuur- en veldonderzoek uitgevoerd, om zo de berekeningen op een nieuw niveau te krijgen met een verbeterde correlatie tot de realiteit.
Toen in het voorjaar van 2020 de truckindustrie stil kwam te liggen door Covid, heeft ESTEPE de mogelijkheid aangegrepen om een nieuwe weg in te slaan met haar digitale transitie. Modulair ontwerp met overcomplete modellen maakt Configure to Order (CTO) mogelijk, waardoor niet iedere order via Engineering getekend/voorbereid hoeft te worden en een verkorte doorlooptijd mogelijk is. Transitie naar alles in 3D, oftewel de “Digital Twin”, begint bij vrijgave van 3D modellen uit de truckindustrie en toeleveranciers. Waarna ESTEPE alle componenten in 3D toevoegt om tot die Twin te komen. Naast een betere voorspelbaarheid, zijn ook instructies richting de productie hierdoor meer gedetailleerd. Geen los slingerende tekeningen/schema’s meer in productie, nee Paperless Workshop is waar ESTEPE voor gaat. Alle monteurs hun persoonlijke tablet waar zowel schema’s, tekeningen en instructies opgeroepen kunnen worden, zodat in Productie altijd volgens de laatste stand van vrijgegeven documentatie gewerkt wordt.
Inmiddels heeft reeds 15% van de basisvoertuigen die bij ESTEPE omgebouwd worden een elektrische aandrijving. Om ook deze voertuigen met hoogvoltage systemen te kunnen ombouwen, is het R&D Team hiertoe opgeleid en NEN-9140 gecertificeerd.
Het ESTEPE More Truck Team is geheel op de toekomst voorbereid.